María auxiliátrix

De Adam, Eva serpentéque

De Adam Eváque manducánte ex fructu

Consommation du fruit par Adam et Ève

- XVI-XVIIe s. -

Page 1 : Premier millénaire de l’Église - Art Byzantin - Art roman - XI-XIIIe s. - Page 2 : XIVe s. - Enluminures de date inconnue - XVe s. - Page 3 : XVIe s. - XVIIe s. - Page 4 : XVIIIe s. - Images récentes de date inconnue - XIXe s. - XXe s.

XVIe siècle

Giovanni della Robbia (Firenze, 1469 – ibid., 1529), 1515, The Walters Art Museum, Baltimore.

Hat Badge with the Fall of Man. orig. United Kingdom, England, c. 1525-1550. Loc. Baltimore, Walters Art Museum, Inv. 44.266.

Ludwig Krug, Adam und Eva (Der Sündenfall), Nürnberg 1514.

Laeva : Solnhofener Stein, 14,9 x 9 cm, Skulpturensammlung (Inv. 805), Bodemuseum, Berlin.

Ludwig Krug, Adam und Eva, um 1520-2, Rötlicher Marmor, yerisches Nationalmuseum in München.

Albrecht Dürer der Jüngere (Nürnberg, 1471 – Ibid. 1528)

Albrecht Dürer, Adam und Eva, 1507, Holz, 209×81 und 209×83 cm, Madrid, Museo del Prado.

Jacob Cornelisz van Oostsanen (Oostzaan, ante 1470 – 1533)

Jacob Cornelisz van Oostsanen (Oostzaan, ante 1470 – 1533), Adam und Eva im Paradies, pl. 1 from Die Kleine Passion, woodcut, 11,7 x 7,7 cm.

Jan Gossaert (Maubeuge, 1478 – Antwerpen, 1532)

Jan Gossart and anonymous landscape painter, Adam and Eve, ca. 1510, Oil on panel, Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid.

Jan Gossaert, Trittico Malvagna, fermé, c. 1513-15, Galleria Regionale della Sicilia, Palazzo Abatellis, Palermo.

Jan Gossaert, Adam and Eve, c. 1520, Oil on panel, 168.9 cm x 111.4 cm, from the Royal Collection of the United Kingdom in Windsor Castle.

Laeva : Jan Gossart, Adam and Eve, c. 1520, Pen and black ink, brush and gray ink, white gouache, on blue-prepared paper, The Duke of Devonshire and the Trustees of the Chatsworth Settlement, Chatsworth.

Dextera : Jan Gossart, Adam And Eve, c. 1520-25. Pen and black ink, over black chalk. Albertina, Wien.

Jan Gossaert, Adam and Eve, c.1525, Gemäldegalerie Staatliche Museen, Berlin.

Lucas Cranach der Ältere (1472-1553)

c. 1508-1510.

Lucas Cranach the Elder, The Temptation of Adam and Eve, about 1510, Warsaw, National Museum.

Hans Baldung Grien (Schwäbisch Gmünd 1484/1485 – Strasbourg, 1545), 1524, Oil on panel, 208 x 83,5 cm (each), Museum of Fine Arts, Budapest.

Adriaen Isenbrandt (1480/1490 – Bruges, 1551), Adam and Eve, oil on wood panel, 19 1/8 x 14 7/8 (48.6 x 37.8 cm), San Francisco.

Jan van Scorel (Schoorl, 1495 – Utrech, 1562), Adam et Eva in Paradiso, (tempera on panel).

Frans de Vrient, dit Floris (Anvers, 1516 – 1570), huile sur bois, deuxième moitié du XVIe siècle, Cognac, Musée d’Art et d’Histoire.

Naar Jan Gossart, c. 1525,  Providence, Museum of Art, Rhode Island School of Design.

Pietro Facchetti (Mantova, 1539 – Roma, 1613), dopoFrancesco Salviati (Firenze, 1510 – Roma, 1563), Adamo ed Eva, c. 1554.

Jacopo Bassano (Bassano del Grappa, 1515 – ibid. 1592).

Girolamo Macchietti (Firenze, 1535/1541 – ibid., 1592).

Vecellio di Gregorio Tiziano (Pieve di Cadore, 1488 – Venizia, 1576), Adamo ed Eva, c. 1550, 240 cm x 186 cm, Prado, Madrid.

Aurelio Luini, Peccato originale, c. 1556, Chiesa di San Maurizio al Monastero Maggiore (Église Saint-Maurice), Milano.

Origine inconnue.

Vitrail, deuxième moitié XVIe siècle, église Saint-Pierre, Montfort-l’Amaury, Yvelines.

XVIe s., enluminure.

Livre d’Heures de Rouen, ill. Robert Boyvin (attribution), c. 1500, Paris, BNF, Arsenal, Ms. 416, fol. 9v-10.

Breviario Grimani, Flandres, (Breviarium secundum consuetudinem Romanae curiae, appartenuto ai Grimani), Orig. : Flandres ; Date : c. 1510-1520 ; loc. : Venezia, Biblioteca Nazionale Marciana, cod. Lat. I, 99 (=2138).

Farnese Hours, Rome, 1546, Morgan Library, M.69, fol. 27r.

XVIIe siècle

Date inconnue.

Scuola Napoletana.

Giovanni Battista Paggi (Gênes, 1554 – ibid., 1627), dessin, Cornelius Galle, gravure, Rijksmuseum, Amsterdam.

Suiveur de Giovanni Battista Paggi, Adam et Ève, 1er quart du XVIIe s., huile sur toile, Collection privée.

Cornelis van Haarlem (1562 – Haarlem, 1638), Adam and Eve, temptation and fall, 1592, Amsterdam Rijksmuseum.

Cornelis Cornelisz van Haarlem (1562 – Haarlem, 1638), Adam and Eve, 1622, oil on canvas, Hamburger Kunsthalle, Hamburg, Germany.

Cornelis Cornelisz van Haarlem (1562 – Haarlem, 1638), Adam and Eve, 1624, huile sur panneau, 48x39 cm.

Roelant Savery (1578–1639), Cornelis van Haarlem (1562–1638), Adam and Eve in Paradise – The Fall of Man, 1618, Oil on panel; 81 x 138 cm Signed and dated lower right: R. Savery/1618 Hohenbuchau Collection.

Alessandro Turchi, detto l’Orbetto (Verona, 1578 – ibid., 1649).

Francesco Albani (Bologna, 1578 – ibid., 1660).

Giovanni Bernardino Azzolino (Cefalù, 1572 – Napoli, 1645), Peccato originale, c. 1604.

Louis Finson (Bruges, ant. 1580 – Amsterdam, 1617).

Tabacchetti (1597-98), Fiamminghini (1604-05), Sacro Monte di Varallo, Piemonte.

Il peccato originale, statue policrome (terracotta policroma) di Adamo ed Eva di Jan de Wespin il Tabacchetti (1597-98), affreschi de i Fiamminghini (1604-05), Sacro Monte di Varallo, Cappella I, Varallo, Piemonte, Italia.

Hendrick Goltzius (Bracht-am-Niederrhein - Venlo, 1558 – Haarlem, 1617).

c. 1597, gravure.

Hendrik Goltzius (1558-1617), Adam and Eve, 1608, 134 x 203 cm, oil on panel, St. Petersburg, Hermitage.

Hendrik Goltzius, Adam, c. 1613, Wadsworth Atheneum, Hartford. Ève (pendant du précédent), c. 1613, musée des beaux-arts, Strasbourg.

Hendrik Goltzius (1558-1617), Adam and Eve, temptation and fall, 1616, Washington National Gallery of Art.

Joachim Anthonisz Wtewael (1566 – Utrecht, 1638), Adam and Eve, 1610-15, Private collection.

Michelangelo Naccherino (Firenze, 1550 –Napoli, 1622), 1616, Giardino di Boboli, La Grotta di Adamo ed Eva, Firenze.

Peter Paul Rubens (Siegen, 1577 – Anvers, 1640).

Adam et Ève, 1598/1600, Huile sur bois, 182.5x140.7 cm, Rubenshuis, Anvers.

Peter Paul Rubens (1577-1640) et Jan Brueghel l’Ancien (1568–1625), Adam et Ève, 1616, Musée Mauristhuis, Den Haag.

Peter Paul Rubens (1577-1640), Adam et Ève (1628-1629), Huile sur toile, 238 × 184,5 cm, Musée du Prado, Madrid.

Guido Reni (Calvenzano, 1575 – Bologna, 1642), Adam et Ève au Paradis, c. 1620, huile sur toile, 277 x 196 cm, Musée des Beaux-Arts, Dijon.

Jacob Savery le Jeune (Courtrai, 1592 – Amsterdam, post 1651), Le paradis terrestre, Panneau, 44 x 68,5 cm, collection privée.

Jacobus Jordaens (Anvers, 1593 – Ibid., 1678), Adam et Eva, c. 1640, oleo in tela, 184x221cm, Budapest, Museum of Fine Arts.

Nicolas Poussin (Andelys, 1594 – Roma, 1665), Le printemps, 1660-1664, 116 × 160 cm, Paris, Louvre.

Origine inconnue.

Alessandro Varotari, Il Padovanino (Padova, 1588 –1649).

Andrea Vacaro (Napoli, 1604 –ibid., 1670) et Nicola Vaccaro (Napoli, 1632 –1709).

Valerio Castello (Genova, 1624 – ibid., 1659).

David Teniers (Antwerpen, 1582 – Bruxelles, 1649), Adam and Eve in Paradise, c. 1650-1660, Oil on panel, over traces of underdrawing in black, (22.3 x 16.5 cm), New-York, Metropolitan Museum of Art.

Jan Brueghel II (Brussels 1601-1678)

Jan Brueghel II, Adam and Eve in the Garden of Eden, Coll. priv.

Jan Brueghel II, Parádisus, XVII s., Agen, Musée des beaux arts.

Jan Brueghel II, Adam et Eva in parádiso, XVII s., Sevilla, Museo de bellas artes.

Secúndum Jan Brueghel II, XVII s., Bélgica, coll. priv.

Secúndum Jan Brueghel II, XVII s., Bélgica, coll. priv.

Carlo Cignani (Bologna, 1628 – Forlì, 1719).

Johann Carl Loth, (München, 1632 – Venice, 1698).

Jean-Baptiste Santerre (Magny-en-Vexin, 1651 – Paris, 1717), Philippe d’Orléans et Madeleine de la Vieuville en Adam etÈve.

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